Waarom lukt het veel ondernemers niet om een onlinetraining succesvol te krijgen?

Online ondernemen is hot. Je leest en hoort er veel over. Zeker op sociale media. Veel trainers en coaches kiezen ervoor om online trainingen te ontwikkelen. Als hoofdinkomen, of als een passieve inkomstenstroom. Het klinkt allemaal mooi, maar weet je wat me opvalt in de gesprekken die ik voer met ondernemers? Dat eigenlijk maar weinig ondernemers écht succesvol zijn met hun onlinetraining.

Ben je verbaasd?

Ik wel. Ik hoor het namelijk ook van ondernemers waarvan ik denk ‘die hebben het mooi op orde’. Succesverhalen zijn er immers genoeg. Succesvolle online ondernemers delen hun megasuccessen op sociale media, claimen torenhoge omzetten, en ze genieten volop van alle vrijheid die online ondernemen brengt.

Inspiratie waar veel ondernemers zich mee voeden. Jij en ik. We willen dat succes ook en kiezen ervoor om te investeren. Logisch, want we willen groeien. We vallen voor dure programma’s (want dan leer ik hoe dat ondernemen werkt), kiezen voor high end coaching (want dan hoor ik of ik de juiste keuzes maak) en we huren virtueel assistentes in voor de ondersteuning (want ik heb de kennis niet). Maar het resultaat?

Dat blijft noppes. Niks, nada, nul. Weinig in ieder geval.

Geen klanten. Geen omzet. Geen vrijheid. Geen succes.

Een kleine disclaimer tussendoor. Je hoort me zeker niet zeggen dat die programma’s niet goed zijn. Of dat coaches niets brengen. Echt niet (ik investeer zelf ook fors in coaching).

Ik vind het zo ontzettend zonde om te zien dat je dan zoveel investeert. In geld én in tijd. Dat je weer naar een event gaat voor kennis en inspiratie, een extra onlineprogramma volgt (want tja, ik heb nog niet alle kennis) of toch nog even wilt spiegelen met je coach… En dan niet in beweging komt. Of onbewust de verkeerde stappen zet.

Ik hoor je denken: maar Nicole…

Wat is er dan nodig om wél succesvol te zijn met je online training?

Realistische verwachtingen. Het valt me op dat ondernemers te hoge verwachtingen hebben. Over omzet, over de beperkte tijd die het online ondernemen kost, over de vrijheid die het oplevert. Want daar lezen we mooie verhalen over. Tuurlijk kun je je tijd zelf indelen, wat prettig is. Maar in de praktijk heb je een lange adem nodig. Ondertussen steek je enorm veel tijd en energie in de ontwikkeling van je producten én in je marketing. Die omzet, die komt later.

Weet wie je ideale klant is, wat zijn of haar urgente probleem is, en hoe jij dit gaat oplossen. Denk het niet te weten, maar ga op onderzoek uit. Ga praten met je ideale klant. Vraag naar hun dilemma’s. Hoor ze uit. En luister, aandachtig. Lost jouw programma hun probleem op. Willen zij überhaupt wel online leren? Luisteren is het sleutelwoord. Kijk dan naar je aanbod en bepaal of een onlinetraining een goede keuze is. Heb je geen goede aansluiting met deze groep? Ga dan geen onlineprogramma ontwikkelen.

Bepaal een marketingstrategie voor de verkoop van je online training.  Stop met hapsnap posten of mailen: een berichtje hier, een berichtje daar. Denk eerst na en maak een plan: waar vind je die ideale klant, welke argumenten kun jij gebruiken om diegene over de streep te trekken. Wat voor soort content hoort daarbij? En welke marketingkanalen ga je gebruiken? En hoe maak je je resultaten meetbaar?

Realiseer je: online ondernemen is geen sprintje maar een marathon. Vaak begin je met een kleine mailinglijst en een niet al te groot netwerk. Ga eerst werken aan je online zichtbaarheid, voordat je een onlinetraining ontwikkelt. Laat je zien. Vertel je verhaal. Online en offline. Stel vragen en ga in gesprek. Zodat steeds meer mensen jou zien, uiteindelijk zien ze je als expert. Worden ze je fan. Dan willen ze kopen. Ondertussen begin jij op je gemak aan het bouwen van je online training.

Ondernemers komen vaak bij Bureau 2Join met de verwachting: ik wil een weggever op de site, een mailflow, een onlinetraining, we zetten Facebookadvertenties in en hatseflats: dan komt het wel. Dat werkt niet (op een enkele uitzondering na dan).

Laat je niet te veel afleiden door al die succesverhalen op sociale media. Wandel je eigen pad. Haal wat je hoort door je eigen filter. Past wat zij je vertellen bij jou? Vervolg je reis. Vallen, opstaan en weer doorgaan hoort bij ondernemen. Online en Offline. Focus, focus, focus.

En dan… je online training ontwikkelen

Goed, je hebt een plan en je bent zichtbaar. Je hebt op een rijtje wat je wilt gaan doen. Dan komt het grootste struikelblok om de hoek kijken. De praktijk.

Ga je je onlinetraining zelf bouwen of heb je hulp nodig. Wat voor hulp zou dat zijn: technisch, vormgeving, marketing, tekst? Bedenk waar ben je zelf goed in, en waar je hulp bij kunt gebruiken. Mijn advies: steek niet al je (vaak kostbare tijd) in dingen waar je niet goed in bent. Of die je ontzettend veel energie kosten. Steek die tijd in het in contact staan met je ideale klant. Besteed de rest uit. Een virtueel assistent/professional kan je helpen bij het inrichten van je training. En daar komt best wel wat bij kijken. Denk maar eens aan de keuze voor een learningsysteem, koppeling van je mailsysteem en producten, een strak ingeregelde facturatie. Je wilt immers niet elke factuur handmatig versturen.

Je kunt ook kiezen voor een oplossing waarbij je je online leerplatform niet langer met allerlei losse tools en plug-ins zelf aan elkaar hoeft te knopen. Of bij elke noodzakelijke update je vingers kruist in de hoop dat alles daarna nog goed werkt.

Ik heb het online leerplatform gevonden dat bij mij en mijn klanten past. Een kant-en-klare platform met oneindig veel mogelijkheden. Het mooiste vind ik dat je echt in verbinding staat met je cursist, coachee, en/of je werknemer. Het platform is geschikt voor onlinetrainingen, maar ook voor onboarding trajecten. Het is compleet, makkelijk in te richten, en didactisch sterk. Doordat de resultaten uit testen, vragenlijsten e.d. vastgelegd worden in het systeem, kun je de voortgang van leren in de gaten houden en bijsturen.

De conclusie van dit hele verhaal… wil je online ondernemen dan heb je focus, doorzettingsvermogen, een marketingstrategie en een goed leerplatform nodig. En een hele lange adem. Bij dat laatste kan Bureau 2Join je niet helpen. Bij het inrichten van een leerplatform en alles wat je verder uit wilt besteden wel. Mail me gerust als je meer wilt weten over het leerplatform van Universeel Ondernemen. Mijn e-mailadres is info@bureau2join.nl.

Bureau 2Join
Nicole van Zetten