Waarom?!

Ilona_me

Ilona Hein woont samen het haar huisgenoot ‘waarom’. Dit is de vraag die haar drijft en waardoor zij kan leren. We spreken Ilona inGuesthouse Vertoef in Nijmegen, om meer te ontdekken over deze bijzondere huisgenoot en haar visie op leren. Ilona werkt als life coach, en geeft fysio fitness aan senioren. Ze heeft meerdere opleidingen afgerond, waaronder Human Factors & Engineering Psychology en Communication & Multimedia Design.

Hoe leerde je als kind?

Volgens mijn ouders was mijn eerste woord niet papa of mama, maar ‘waarom?’. Ik heb steeds zoveel vragen en ik wil dingen begrijpen. Pas dan kan ik een volgende stap zetten. Als kind heb ik, als het om schoolwerk ging, altijd braaf gedaan wat ik moest doen. Ik werkte gestructureerd, kleine stappen, schema’s maken en dingen afstrepen. Dit zette ik voort tijdens mijn studies, wanneer ik opdrachten maakte of onderzoeken uitvoerde. Maar wanneer er tentamens geleerd moesten worden, ofwel stampwerk, dan werd dat laatste-momenten-werk, waarbij ik alles uit mijn handen liet vallen om een tentamen te halen. Dat zou ik nu anders doen.

Wat zou je nu anders doen?

Als ik toen had geweten hoe groot de invloed was van leefstijl op je prestatie en leervermogen, had ik mijn leefstijl niet tijdelijk opgegeven om een deadline te halen. Dan was ik juist gezond blijven eten, op tijd naar bed gegaan en gaan sporten.

Hoe leerde je tijdens jouw opleidingen?

Bij psychologie bestond de kennisoverdracht veelal uit werkgroepen en hoorcolleges. Ik miste hierin het gebruik van multimedia. Leren wordt namelijk een stuk makkelijker als je er mee kan spelen. Met een spel kijk je naar iemands capaciteit en expertise en kun je iemand op zijn eigen niveau uitdagen. Met multimedia geef je mensen de mogelijkheid om te leren in hun eigen tempo, waardoor ze met inzet van de juiste middelen zichzelf een zetje kunnen geven, zodat ze weer door kunnen.

Hoe zie jij dat voor je?

Nou, bijvoorbeeld met het gebruik van interactieve video’s. Ik vind het leuk om te boksen en dit aan anderen te leren. Stel je voor dat je een video hebt waarbij je kan bepalen hoe je reageert op de uithaal van de ander: afweren of aanvallen. En je ziet direct het effect van de actie die jij gekozen hebt, dat is tof en zo leerzaam. Als jij de keer erop in de ring staat, dan kan je deze kennis die je eerst virtueel hebt geoefend in de praktijk gaan toepassen.

En bij de kunstacademie, leerde je daar anders?

In het laatste jaar zeker, want toen kon je alles wat je leerde direct in de praktijk toepassen. Dan blijft het veel beter hangen en het maakt leren zoveel leuker.

Je hebt recent de opleiding bij Starters 4 Communities afgerond. Wat heb je daar gedaan?

Samen met een medestudent hebben we een spel ontwikkeld, de Heksenketel, met als doel om kinderen bewust te maken van gezonde voeding. Om beurten worden ingrediënten in een heksenketel gegooid, als je mist moet je jumping jacks doen om de betovering van de heks te verbreken. Van de ingrediënten die in de pan belanden wordt gevraagd een recept te verzinnen. Tot onze verbazing gingen kinderen thuis direct met hun ouders aan de slag om het recept ook echt te gaan bereiden en gingen ze ook nadenken over waar ingrediënten vandaan komen, zoals van welk dier een stuk vlees afkomstig is of waar suiker in zit. Er is nog maar een prototype van het spel, maar ik wil graag samenwerking met scholen en professionals opzetten om dit breder weg te zetten als lespakket. Hoe mooi zou het zijn als kinderen weer weten waar eten vandaan komt en gaan experimenten met verse ingrediënten.

Wat is je passie?

Ik vind het geweldig om te werken met positieve gedragsbeïnvloeding. Met de inzet van veranderingen in de omgeving mensen stimuleren om gezondere leefstijlkeuzes te maken. Spelenderwijs kennis en inzicht verspreiden waardoor het makkelijker wordt om deze keuzes na te leven. 

Je weet veel over hoe mensen leren. Hoe ziet jouw ideale lesdag eruit?

Mensen hebben een aandachtsspanne van 20 minuten. Als ze die willen oprekken moeten ze vaak terugvallen op suikers. Dat is waarom je in de examenzalen al die jongeren met snoep ziet zitten. Dus ideaal 3 keer 20 minuten met tussendoor korte bewegingsoefeningen om bloed in de frontale cortex (hersenen) weer op gang te brengen. Of lekker boksen of een energizer doen. De dag duurt maximaal 4 tot 5 uur. Tussendoor veel oefeningen voor de afwisseling. Uiteraard is er de hele dag goede voeding en veel water. Ik zou mensen willen uitdagen om al hun zintuigen te gebruiken: zien, horen, voelen, ruiken en proeven. In elke les is er veel ruimte voor interactie met elkaar: er worden veel vragen gesteld en gesprekken gevoerd. Wat belangrijk is, is dat mensen intrinsiek gemotiveerd zijn, impliciet leren (weinig instructie en veel ervaren) en dat de nieuwe kennis aansluit bij bestaande kennis: er moet een ‘haakje’ zijn, anders beklijft het niet

En hoe zie je online leren voor je?

In een boek is het fijn als je dingen kan markeren, het zou prettig zijn als dat ook kan in podcasts of video’s. Een soort anker waardoor je later makkelijk dat specifieke stukje kan terugluisteren en zien. Niet iedereen heeft hetzelfde kennisniveau, dus het zou handig zijn als er achter teksten, video’s en podcast links kunnen worden geplaatst, waar je op kan klikken voor achtergrondinformatie over dat specifieke stukje. Daarnaast kunnen er in de video ook vragen worden gesteld, om de kijkers aandacht weer te herpakken. Wellicht kan het ook worden geregeld dat na x minuten de deelnemer verplicht even moet pauzeren en wordt uitgenodigd om een korte bewegingsoefening te doen.

Wat is volgens jou een belangrijke reden dat iemand afhaakt bij een opleiding of training?

Zelf-effectiviteit. Mensen zijn vaak heel gemotiveerd als ze starten, maar op het moment dat ze denken dat ze niet in staat zijn om het beoogde resultaat te bereiken haken velen af. We kopen in groten getale zelfhulpboeken. Echter de effectiviteit is nihil en toch blijven we ze kopen. Om de simpele reden dat het kopen op zich weinig inspanning kost en we denken daarmee goed bezig te zijn. We blijven hopen om met hetzelfde gedrag ander resultaat te bereiken. We zitten vast in een patroon. Je kan dit patroon doorbreken door regelmatig bewust iets anders te doen. Schrijf eens een dag met je andere hand, of slaap een nacht aan de andere kant van je bed. Dit soort kleine veranderingen hebben een groot effect, omdat ze je uit je routine halen en uitdagen opnieuw te kiezen en te voelen. Stel jezelf de vraag: klopt mijn gedrag nog met datgene wat ik graag wil bereiken in mijn leven en met de doelen die ik heb gesteld?

Wil je meer weten over online leren?

Je bent van harte welkom bij een webinar van Petra over leren.
Schijf je hier in

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest