Wie beweert dat iets niet kan, mag degene die ermee bezig is niet storen. (romeins gezegde)

Nicolet - eCoach_rechthoek

Nicolet Theunissen is een veelzijdig mens waarin wetenschap, muziek en kunst met elkaar versmelten. Met wetenschap en creativiteit gewapend zoekt ze naar mogelijkheden om mensen voor te bereiden op de onbekende toekomst. Hokjes, daar kan ze weinig mee. We spreken haar maandagmorgen in het CoffeeLab in Den Bosch. 

Hoe leerde je als kind?

Ik wist niet goed wat ik moest kiezen. Het tijdschrift ‘de Kijk’ daar kon ik geen genoeg van krijgen. Verder vond ik veel dingen leuk. Ik wilde graag psycholoog en zangeres worden. Die combinatie bleek lastig, al snel bleek dat voor mij onderzoek doen de verbindende factor was. Ik wil begrijpen hoe iets werkt. Daarom heb ik uiteindelijk gekozen om psychologie te gaan studeren en daarnaast in bands te spelen om mijn muzikale behoefte te voeden. 

 

Online leren

Kennisoverdracht en voorbereidend werk kan prima online. Hierdoor ontstaat ruimte voor hightech didactiek in face-to-face momenten. Je kan inspelen op de kennis die deelnemers al hebben vergaard, direct met elkaar de interactie aangaan en de diepte in duiken. Zo blijft de motivatie hoog, waardoor je daarna weer met behulp van een forum de energie en motivatie kan vasthouden. Tot dit weer begint te dalen, dan is het weer tijd voor een nieuw face-to-face moment. 

Hoe ben je in de onderzoekswereld terecht gekomen?

Kwaliteit is voor mij cruciaal. Je doet het volgens de regels, gedegen, of je doet het niet. Ik wilde graag een hele goede onderzoeker worden. De beste manier om dat realiseren was bij een grote organisatie gaan werken die mij alle kneepjes van het vak konden leren.

In die periode was de term AIO (assistent in opleiding) net nieuw en er waren nog nauwelijks AIOplaatsen beschikbaar. Ik ben eerst gaan werken als toegevoegd docent tot er een AIO plaats vrijkwam. Naast het verrichten van onderzoek, heb ik toen alle cursussen die voor handen waren gevolgd om het maximale eruit te halen.  

Hoe is je loopbaan verder verlopen?  

Na 12 jaar bij de universiteit te hebben gewerkt, was ik nog steeds de jongste in het team en werkte ik nog steeds op basis van tijdelijke contracten. Desondanks begon ik een soort subhotemetoot te worden op gezondheidspsychologie, oftewel de impact van ingrijpende levensgebeurtenissen op je ontwikkeling. Maar mijn intrinsieke motivatie daalde, want dit onderwerp kende ik inmiddels van haver tot gort. Hoogtijd voor een nieuwe stap. 

Ik was ervan overtuigd dat de toekomst lag in de nieuwe media en dan met name e-health. 

Dit was rond 2003. Het bedrijf waar ik toen werkte deelde deze visie niet, ik liep te ver voor de troepen uit. Een gemiste kans. Vervolgens heb ik 10 jaar voor TNO gewerkt, daar was ik gewend om zelf naast onderzoek ook acquisitie te plegen en steeds de vertaalslag te maken naar kansen voor de markt. Ik heb daar een aantal mooie dingen mogen doen. Maar na de zoveelste reorganisatie, was ik er wel klaar mee. Na een brainstormsessie met mezelf… 

Een brainstormsessie met jezelf?

Ja als er niemand voor handen is om mee te brainstormen, dan hang ik een flipover aan het raam en dan schrijf ik daar enkele dagen op rij allerlei kreten en gedachtenkronkels op. Net zolang totdat het probleem helder is en ik weet wat ik moet doen. En na de brainstormsessie over TNO, werd mij duidelijk ik ben daar gaan werken om een hele goede onderzoeker te worden. Dat was ik. Er was geen reden meer om te blijven en om niet voor mezelf te starten. Augustus 2014 heb ik Future Life Research opgericht. Daarmee werk ik aan oplossingen voor nog niet bestaande problemen: mensen en organisaties voorbereiden op de onbekende toekomst.

Wat wil je bereiken?

Ieder mens leert op zijn eigen manier. Mensen vinden het fijn om te kiezen en te werken met kleine doelen. Ik heb de MooierMens.app ontwikkeld, waarin iemand eerst een vragenlijst beantwoord, de deugdenspiegel, om positief gedrag te meten. Op basis van de uitslag kiest de persoon een thema uit, waar hij/zij een week lang aan wil gaan werken. Iedere dag krijg je dan oefeningen om je positief gedrag te versterken, en kijk je terug naar wat er goed ging, zodat er een positieve leerflow ontstaat. Steeds bepaal je zelf of je verder wil met hetzelfde thema of liever met een nieuw thema. Ik heb daarbij een soort interactieve grabbelbox gecreëerd om mensen veel vrijheid te geven in wat ze wanneer willen doen en op welke manier. Autonomie is belangrijk in een leerproces. En focus op concreet gedrag. 

Wat raad je mensen aan die online trainingen of cursussen (willen) maken?

Let op je taalgebruik. De gemiddelde Nederlander heeft het technisch leesniveau van een 12-jarige. Oftewel houd je zinnen kort, maximaal 10 – 12 woorden en gebruik geen ‘tang’ constructies in je zinnen. En blijf weg van “elektronisch bladzijden omslaan”, maak het zoveel mogelijk interactief.

Voor wie denk jij dat online leren geschikt is?

Online leren en dan vooral online e-coaching is extreem geschikt voor mensen die het lastig vinden om hulp te vragen. Voor mensen die een beperkte sociale omgeving hebben om dingen mee te kunnen delen. Of juist voor mensen die zelf willen bepalen wat, wanneer en hoe je leert. Maar online is ook geschikt voor het aanbieden van praktische trainingen en vaardigheden. Het is voor vele doeleinden geschikt, zolang je maar zorgt dat je leermethode aansluit bij je doel en doelgroep.

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest